hydraulické potrubí z materialu CuNi (měď-nikl 10Fe) 

Jsme malá rodinná  firma zabývající se výrobou měděného potrubí pro automobilové hydraulické systémy, brzdové a spojkové rozvody.

Jde o převážně ruční práci, lisy které používáme jsou také ruční. Ke každé zakázce přistupujeme s maximální možnou pečlivostí a každý náš zákazník je zároveň tím nejlepším zákazníkem.

Naše produkty najdete nejčastěji na automobilových veteránech, ale ne jen tam, díky tomu že potrubí ze slitin mědi nekoroduje tak jako ocel a další železité směsi kovů, je jejich životnost téměř neomezena. Jsou žádány i na vozy soudobé,

nebo jen středního stáří. Životnost továrního potrubí je cca 7 let, záleží na provozních podmínkách a ochotě výrobce investovat do kvalitnějších materiálů a antikorozních ochran, což bývá v rozporu s jejich potřebami, výrobci potřebují prodávat svou produkci, nepotřebují automobily s dlouhou životností.

Vyrábíme:

Dle zadání zákazníka, povinné údaje pro zadání výroby jsou, délka a průměr trubky, typ šroubení, to je průměr typ závitu a zda se jedná o převlečnou matici či šroub s vnějším závitem, a typ lisovaného zakončení trubičky, nejčastějšími typy  jsou E a F.

V některém z dalších článků uvedeme typy šroubení pro konkrétní značky a případně i typy automobilů. Nyní se ale zaměříme na některé mýty a fakta hydraulického potrubí ze slitin mědi.

1) Měď je příliš měkká, může prasknout. 

Ano může pokud je použita trubka s nesprávným složením a nedostatečnou sílou stěny. My však používáme trubky přímo určené pro tento účel vyrobené ze směsi CuNi měď-nikl 10Fe ) od Dánského výrobce Quickbrake.  Například trubka o průměru 5 mm má sílu stěny 1 mm, což více než dostačující.

2) Během startování motoru prochází měděným potrubím velké množství proudu, měď je lepší vodič než karoserie vozu, tím se zahřeje vyžíhá a změkne tak že se při brždění nafoukne a praskne.

To je další nesmysl, aby bylo možno měď vyžíhat je třeba ji zahřát na teplotu mezi 550 až 600°C a následně prudce ochladit, v potrubí je hydraulická kapalina která se začne vařit při teplotách kolem 230°C, v závyslosti na použité kapalině. Při teplotách tak vysokých by se odpařila ze systému, neznám jediný případ kdy by k tomu došlo. Sám mám takové potrubí na všech svých vozech, nikdy nebyl problém.

3) Lze ji snadno prorazit nebo deformovat.

Ano lze ale to samé se může stát i s ocelovým potrubím. Pokud přirazíte brzdové potrubí mezi spodní část vozu a například velký kámen vyčnívající v terénu. Jiná možnost jak toho docílit snad ani není.

4) Měď nesmí být pro tento účel použita, Na STK bývá vůz s takovým to potrubím uznán nezpůsobilým provozu.

Ano měděné potrubí není povoleno, ale my nevyrábíme potrubí z mědí, ale směsi kovů Mědi Niklu a dalších složek které jsou předmětem ochrany průmyslového tajemství. Obecné označení tohoto materiálu je : CuNi v našem případě je to CuNi 10Fe, což znamená že je tu i podíl železa. Tento materiál je schválen a běžně používán. Čistě měděné potrubí najdete ve své chladničce nebo klimatizaci. Nikdy však na hydraulickém potrubí od naší společnosti.